Dobrze skonstruowany opis stanowiska pracy (OSP) ma zastosowanie w wielu procesach zarządzania. Począwszy od rekrutacji i selekcji, wdrożenie pracownika aż do wartościowania.

Dla potrzeb pozyskania kandydatów do pracy, OSP w swej formie będzie się różnił od opisu wykorzystywanego w innych procesach zarządzania. Będzie krótszy, ale z drugiej strony powinien podkreślać te aspekty, które będą wyróżniały oferowane stanowisko od innych pojawiających się w Internecie. Pytania na które musimy sobie odpowiedzieć tworząc opis stanowiska na potrzeby rekrutacji:

  1. Jak sformułować nazwę stanowiska, która jest zrozumiała i zgodna z nomenklaturą jaką znajdzie kandydat w Internecie, a z drugiej strony odda specyfikę tego stanowiska w naszej firmie. Jakiego np. rozszerzenia użyć dla wyróżnienia spośród innych takich samych? Dyrektor Sprzedaży – zarządzający tymi którzy tworzą możliwe z niemożliwego.
  2. Jak oddać specyfikę głównych zadań w naszej firmie, które nie będą jedynie powieleniem tych samych sformułowań powszechnie publikowanych? Jak wyróżnić je na tle innych ogłoszeń? Może będą to częste konsultacje z ciekawymi ludźmi? A może będzie to ciągłe doskonalenie tego co wydaje się nie do udoskonalenia? Dobrze jest pamiętać, że zależy nam na przyciągnięciu uwagi określonej grupy kandydatów, nie wszystkich. Pokazanie wyróżników i oryginalnych rozszerzeń zadań może temu służyć, przy okazji odciągać uwagę innych.

jak stworzyć opis stanowiska pracy

  1. Jakich użyć standardów graficznych i wizerunkowych, które spowodują, że docelowa grupa naszych odbiorców z uwagą przeczyta opis do końca? Dobrze będzie zastosować grafikę adekwatną do komunikacji firmowej, ale również lub zamiast pokazać zdjęcie ostatniego produktu, nazwę projektu? Oczywiście nie zapominając o odpowiednich fontach, proporcji grafiki w stosunku do tekstu itp.
  2. Które kompetencje i kwalifikacje zawodowe rzeczywiście będą potrzebne na tym stanowisku? Może ważniejsze od doświadczenia w przemyśle spożywczym będzie umiejętność szybkiej adaptacji do bardzo różnych zespołów zróżnicowanych kulturowo?
  3. Jak ciekawie przedstawić to, co otrzyma pracownik? Może lepiej będzie zamienić możliwość rozwoju zawodowego na kilka bardziej precyzyjnych przykładów: Przygotowanie do certyfikacji programu PJL drugiego stopnia.

Okazuje się, że skonstruowanie adekwatnego, ciekawego, wyróżniającego się opisu stanowiska pracy pomoże w przyciągnięciu uwagi tych kandydatów, na których nam zależy. Przy okazji będzie wpływało na wizerunek i postrzeganie naszej firmy, do której jak nie dziś to może jutro trafi ktoś z czytających?

Socialmedia

Warte uwagi

Jak przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną?

Profesjonalna rozmowa rekrutacyjna (selekcyjna de facto), oparta jest w dużej ilości przypadków na wywiadach kompetencyjnych. Jedną z nich jest Strukturyzowany Wywiad Behawioralny uznawany za...